Gerelateerde Video'S: doctor who dvd collection 2012 review 2 (Augustus 2022).

Randall Knives, A Reference Book
Door Sheldon en Edna Wickersham
Hardcover, 251 pagina's, $ 64, 95
PO Box 841, Dept. TK
Bigfoot, MT 59911
(406) 257-2228

Het meest populaire gebied van het verzamelen van aangepaste mesjes (en ik beschouw Randalls het definitieve aangepaste mes nog steeds) in de afgelopen jaren is het eindeloze aantal variaties dat is gebleken door Randall Knives uit Orlando, Florida. Als gevolg hiervan zijn er ook een aantal boeken over het onderwerp gepubliceerd, met Randall Knives, A Reference Book als laatste.

Het boek van de Wickershams begint in 1937, toen Bo Randall begon te experimenteren met het maken van op maat gemaakte messen en zijn weg vindt tot het heden. Je moet een messenmaker bewonderen die dacht dat hij dure handmades kon verkopen tijdens de depressie, maar het was WO II en de vraag naar gevechtsmessen die Randall wereldwijde faam bezorgden. De vredestijd en de beperktere markt voor jagers op maat zorgden vaak voor moeilijke perioden voor het bedrijf. Vietnam en een algemene toename van het verzamelen van op maat gemaakte messen als hobby gaven de messenwinkel uiteindelijk meer stabiliteit.

Randall-verzamelaars hebben de neiging om te obsederen over kleine details die de rest van ons misschien niet eens opmerkt. Het boek behandelt deze punten in een oneindig detail. Als u wilt weten welk type slijpsteen, snap, klinknagel, stiksel of de schede van de maker klopt voor een bepaald mes, dan is dit de referentie voor u. Waarschijnlijk is het enige hoofdgebied waar het boek zwak in is, actuele verhalen over de beroemde messen die worden gedragen en gebruikt. Als het meest bekende aangepaste mes aller tijden, zou je denken dat deze verhalen verplicht zouden zijn in elk boek over het bedrijf.

Ik ben er zeker van dat het boek van de Wickershams een plaats zal vinden op de plank van elke serieuze Randall-verzamelaar in het land.
Messen 2008
Bewerkt door Joe Kertzman
Soft Cover, 312 pagina's, $ 27, 99
Krause Publications, 700 East State St., Dept. TK, Iola, WI 54990; (888) 457-2873

Dit is de 28ste editie van wat de klassieke referentie op maat is geworden voor iedereen die betrokken is bij de bestekindustrie. Een paar jaar geleden werd het boek geüpgraded naar een glad, gecoat papier met kleurenfoto's. Dit werd waarschijnlijk verplicht gemaakt door het feit dat meer en meer van de aangepaste messen waren zeer sierlijke "kunstbladen" in plaats van werktuigen.

Net als in het verleden begint het boek met een reeks artikelen over verschillende bestekgerelateerde onderwerpen. Mijn keuze voor dit jaar is "People of the Mist, The Knifemakers of La Hu Si (Myanmar)" van Leslie J. Clary. Andere onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere "Dissecting the Handmade Knife" door Allen Elishewitz, "Practicing Steel Manipulation", een essay over Damascus van Mike Haskew, "Butterfly Knives Take Wing" door Michael Burch en "Blades Bookend the Roman Empire" van Greg Bean.

Samen met ongeveer 113 pagina's met aangepaste messenfoto's, is het echte hart van Knives 2008 de index van knifemakers. Dat omvat nu 85 pagina's met namen en adressen. Er zijn ook onderverdelingen van makers per staat, Guild-lidmaatschap, PKA-lidmaatschap en ABS Mastersmith-beoordeling. De volledige lijst van ABS-leden lijkt om de een of andere reden te zijn verwijderd.

Al met al is de Knives 2008 een must voor bestekfans van elk gebied.
Art of the Knife: Custom Creations van 's werelds beste messenmakers
Door Joe Kertzman
Hardcover, 254 pagina's, $ 35
Krause-publicaties
700 East State St., Dept. TK
Iola, WI 54990; (888) 457-2873

Aangezien ik geen grote voorstander ben van 'kunstmessen op maat', moet ik toegeven dat ik een bepaald aantal negatieve gevoelens had over dit boek, lang voordat ik de omslagen ervan opende. Mijn probleem met veel kunstmessen is dat ze volledig niet-functioneel zijn. Zelfs bij licht gebruik zal een deel van hun originele afwerking en / of materialen vernietigd worden. En de geringste inruil zal hun waarde voor verzamelaars teniet doen. Dat maakt ze in mijn ogen helemaal om tot een metalen sculptuur in plaats van snijgereedschap. Voor elk zijn eigen, maar simpelweg het maken van een veelvoorkomend item, maakt geen kunst die de eeuwen meegaat.

Ik was aangenaam verrast toen ik ontdekte dat Art of The Knife veel meer was dan een verzameling metalen sculpturen. Hoewel er een aantal pure kunstbladen zijn geïllustreerd, is er een gelijk aantal volledig functionele snijgereedschappen die door meesters van het vaartuig zijn uitgezet. Een goed gemaakt hulpmiddel heeft een schoonheid die zo uniek is dat iets eenvoudigs zeer sierlijk nooit hetzelfde kan zijn. Het boek is onderverdeeld in 13 hoofdstukken over onderwerpen als 'juwelen en ingelegde kunstmessen', 'Het meest gedreun van dolken', 'De houthakkers', 'In het beste van Bowie-tradities' en 'Jagers kunnen kunstmessen zijn. "Het laatste hoofdstuk geeft een volledige adressenlijst voor de makers en bevat websites voor de meesten.

Samen met de naam van de maker krijgt elk mes een korte beschrijving en meestal een fotokrediet. Vanzelfsprekend is Art of the Knife in de eerste plaats een "koffietafel" -boek, maar het is een ideale manier om de nieuwkomer kennis te laten maken met wat op maat gemaakte messen allemaal zijn.