Gerelateerde Video'S: The Renaissance: Was it a Thing? - Crash Course World History #22 (Juli- 2019).

AK-47: Het wapen dat het gezicht van oorlog veranderde
Van Larry Kahaner

Het is vanaf het begin duidelijk dat de auteur van dit boek geen formele achtergrond heeft in vuurwapens. Wat hij wel heeft is een totale eerbied voor het Russische AK-47 aanvalsgeweer. Toegegeven, de AK-47 is een zeer duurzaam wapen dat met verbijsterende cijfers is gemaakt. Het werd ook oorspronkelijk praktisch gratis weggegeven aan iedereen die beloofde een doorn te zijn in de kant van het Westen.

Ondanks het feit dat Mikhail Kalashnikov weigerde om voor het boek te worden geïnterviewd, heeft de auteur heel goed werk verricht door de basisgeschiedenis van het wapen te traceren. Mijn probleem met AK-47 is dat Kahaner ongeveer 80% van zijn feiten recht heeft, met de andere 20% ver weg van de basis. In dit verband werd zijn verklaring dat een Zuid-Vietnamees leger - bewapend met M-14's - verslagen door een eenheid uit de Vietcong gewapend met AK-47's in 1963 in Ap Bac. Voor zover ik weet, was geen enkele eenheid uit Zuid-Vietnam ooit bewapend met M-14's. Wat ze zouden hebben meegenomen was een mix van WW II-vintage M-1 Garands, BAR's en M-1 Carbines. Noch zou de Viet Cong de AK-47 op deze vroege datum hebben ontvangen. Ze zouden op hun beurt een mengelmoes van gevangengenomen Franse, Amerikaanse en verouderde Sovjetblokken hebben gekregen. De auteur maakt heel duidelijk dat hij van mening is dat de M-14 een volledig ontoereikend wapen is wanneer het wordt vergeleken met de AK-47. Ik ben me niet bewust van een M-14 uitgeruste Amerikaanse eenheid die om deze reden ooit werd verslagen in de strijd. In feite waren veel infanteristen erg terughoudend om de M-14 op te geven toen deze werd vervangen door de M-16.
Als je een AK-47-liefhebber bent, is het de moeite van het lezen waard. Anders koop je een goede fictieroman.

Harde kaft, 258 pagina's, $ 25, 95 • John Wiley and Sons Inc., 111 River St.,
Dept. TW, Hoboken, NJ 07030; 201-748-6000, wiley.com

Lone Survivor: The Eyewitness Account of Operation Redwing and the Lost Heroes of SEAL Team 10
Door Marcus Luttrell met Patrick Robinson

In juni 2005 werd een verzegelteam van SEAL van vier mannen op missie gestuurd om een ​​beruchte Al-Qaeda-leider te vangen of te doden die zich verschuilde in een bekend Taliban-bolwerk in het noorden van Afghanistan. Zoals zo vaak gebeurde, werd het team per ongeluk besmet door lokale geitenhoeders die blijkbaar hun locatie aan de vijand meldden. Het team werd aangevallen door een overweldigende vijandige troepenmacht en op één na, de auteur, werden ze gedood in actie. De belangrijkste vraag van dit boek is: "Wat was de juiste manier van handelen voor het team dat ooit in gevaar was?" Het ideale antwoord is om de missie af te breken en om een ​​exfil te vragen, maar dit lijkt niet serieus te zijn overwogen. Als je blijft, heb je de keuze om diegenen die jouw positie hebben ontdekt tot zwijgen te brengen of simpelweg los te laten en te hopen op het beste. In beide gevallen moet je je huid zo snel mogelijk verschuiven. Tragisch genoeg is geen van deze dingen gedaan. Ik vermoed dat de telling van het vijandelijke lichaam sterk is overdreven. Vier mannen zonder luchtsteun doden niet meer dan 100 van hun aanvallers terwijl ze voor hun leven rennen. Gegeven normale ziekteverhoudingen zou dat ook betekenen dat er 700 Taliban gewond zijn geraakt door het team. Uiteindelijk was het een peloton van Army Rangers dat de enige overlevende van de SEAL-eenheid redde.

Harde kaft, 390 pagina's, $ 24, 99 • Little, Brown and Co., 237 Park Ave., Dept. TW, New York, NY 10017; 800-759-0190, hachettebookgroupusa.com

Praktisch scherpschieten: de techniek van veldvuren
Door MM Johnson Jr.

Practical Marksmanship is een herdruk van een handleiding die oorspronkelijk in 1945 werd gepubliceerd. In veel opzichten was Melvin Johnson een man die zijn tijd ver vooruit was. Zijn Johnson semi-automatische geweer kwam heel dicht bij de goedkeuring door het Amerikaanse leger in de plaats van de legendarische M-1 Garand. Het Johnson-machinegeweer met rechte rand zag zware strijd met zowel het Marine Parachute-bataljon als de First Special Services Brigade (beter bekend als de "Devil's Brigade"). In dit boek is Johnson vooral bezig met het krijgen van hits van met de schouder afgevuurde wapens in militaire gevechten.

Bezienswaardigheden, waarneming, schietposities, richtpunten, vuur aanpassen, korteafstandsnel schieten, bewegende doelen, effectief bereik en snipen zijn allemaal tot in detail gedekt. Het is duidelijk dat de meeste van zijn methoden betrekking hebben op de basiswapens die onze militairen in die periode gebruikten. Goed gerichte semi-automatische brand was aan de orde van de dag en volledig automatische uitbarstingen van aanvalsgeweren waren nog een paar decennia verwijderd van het gebeuren.

Johnson was ook in de eerste plaats bezig met het gebruik van ijzervestingen van het militaire type. Bij het fotograferen over ijzer, zijn zijn methoden nog steeds zo praktisch als in 1945. Echter, de huidige oorlog heeft een veel breder gebruik van optische bezienswaardigheden gezien en sommigen vinden zelfs dat de dag van het ijzeren militaire geweer komt naar een einde.

Dat gezegd hebbende, dit boek is nog steeds een handig trainingshandboek voor degenen die de basis-M-16A2 of M-4 zonder "glas" dragen. En voor de rest van u zou het geen kwaad om te weten wat te doen wanneer dat hoge punt -tech sight ontmoet Mr Murphy.

Zachte kaft, 183 pagina's, $ 20 • Paladin Press, Gunbarrel Tech Center, 7077 Winchester,
Circle, Dept. TW, Boulder, CO 80301; 303-443-7250; paladin-press.com